Skip to main content

F-reddie academy

Onze academy biedt een uitgebreide digitale leeromgeving waarin je alles leert over het beheren en optimaliseren van je website. Met toegankelijke informatie en stapsgewijze handleidingen over onderwerpen als CMS, WordPress, WooCommerce en Freddie software. Vind je hier nog steeds het antwoord op jouw vragen niet? Probeer ons chatbot in de rechteronderhoek of stuur een mailtje naar help@f-reddie.be we helpen je graag verder.We hebben de Freddie Academy opgedeeld in zes duidelijke onderdelen, zodat je snel kunt vinden wat je nodig hebt:

1. Hoe werkt mijn website?
Hier lees je alles over het beheren van je website. Van inloggen tot bloggen, en hoe je media en webpagina’s eenvoudig beheert. meer weten klik hier

2. Hoe werkt mijn webwinkel
Alles over bestellingen: hoe je ze kunt raadplegen, aanmaken, wijzigen, en rapporten kunt genereren. Daarnaast leer je hoe je klanten terugvindt in het systeem. meer weten klik hier

3. Hoe werken mijn producten?
Hier vind je alles over productbeheer. Van het toevoegen, bewerken, tot het terugvinden van producten. meer weten klik hier

4. Hoe werkt de F-reddie software?
Leer hier hoe je je afhaalinstellingen en kalender beheert, pak- en bestelbonnen raadpleegt, invulvelden aanpast en productopties configureert.

5. Extra tools
Ontdek hoe je pop-ups aanpast, extra tools gebruikt en betalingen efficiënt beheert. Lees meer

6. Extra nuttige informatie
Hier vind je onze lexicon, lees je over websitebeveiliging en kom je meer te weten over wettelijke verplichtingen.en

Hoe werkt mijn website?

Inloggen

Krijg toegang tot je website.

Hoe kan ik inloggen op mijn website?

Surf naar de url van je website en voeg “/wp-admin” toe aan het einde van de URL (bijvoorbeeld: wwww.mijnwebsite.be/ wp-admin). Hierdoor word je automatisch doorverwezen naar de inlogpagina. Meld je aan met je persoonlijke inloggegevens die je van F-reddie ontving. 

Vink de optie ‘Mij onthouden’ aan om te voorkomen dat je telkens opnieuw je inloggegevens moet invoeren.

Je kan deze URL ook toevoegen aan je bookmarkbalk of favorieten, zodat je telkens snel naar je inlogpagina kan surfen.

Belangrijk! Gebruik altijd een veilig wachtwoord. Je kan via een wachtwoordgenerator online makkelijk een veilig wachtwoord instellen. 

Nog veiliger werken? Maak gebruik van een wachtwoordkluis (bijvoorbeeld www.dashlane.com) Je kan een gratis account aanmaken, en al jouw wachtwoorden worden vanaf nu veilig bewaard in jouw online kluis. Zo vergeet je nooit meer een wachtwoord én surf je veilig.

Mijn login werkt niet, wat nu?

Af en toe kan WordPress een kleine bug vertonen waarbij het juiste wachtwoord niet blijkt te werken. In dergelijke gevallen kan het klikken op de “Wachtwoord vergeten” optie en vervolgens terugkeren naar de vorige pagina doorgaans het probleem oplossen, waardoor je succesvol kunt inloggen.

Lukt het nog steeds niet? Maak een nieuw wachtwoord aan door op ‘Wachtwoord vergeten?’ te klikken (zie vraag hieronder voor meer informatie) of mail naar help@f-reddie.be

Ik ben mijn wachtwoord vergeten wat nu?

Klik op ‘Wachtwoord vergeten?’ Geef je e-mailadres in waarmee de account werd aangemaakt en stel een nieuw wachtwoord in via de link die je per mail ontvangt.

Belangrijk! Gebruik altijd een veilig wachtwoord. Je kan via een wachtwoordgegenerator online makkelijk een veilig wachtwoord instellen. 

Nog veiliger werken? Maak gebruik van een wachtwoordkluis (bijvoorbeeld www.dashlane.com) Je kan een gratis account aanmaken, en al jouw wachtwoorden worden vanaf nu veilig bewaard in jouw online kluis. Zo vergeet je nooit meer een wachtwoord én surf je veilig.

Hoe wissel ik tussen de voor-en achterkant van mijn website?

Klik op de naam (of het huisje) van je site linksboven in de zwarte balk om te wisselen tussen de voorkant van je website (= wat de gebruiker ziet) en de achterkant (= je dashboard).

Hoe zit mijn dashboard eruit?

Aan de linkerkant vind je een zwarte balk, met daarin:

  • Berichten: hier kun je blogposts schrijven en posten.
  • Media: hier kun je nieuwe foto’s of ander beeldmateriaal toevoegen of je mediabibliotheek bekijken. Heb je geen geschikte foto’s van je winkel of producten? F-reddie’s fotograaf komt graag langs om je site van kwalitatieve fotografie te voorzien.
  • Pagina’s: hier vind je alle webpagina’s terug. Heb je geen sprekende teksten? F-reddie’s copywriter kan je zeker op weg helpen! Mail naar hello@f-reddie.be.
  • Woocommerce: hier kan je de instellingen van je webshop aanpassen en bestellingen raadplegen.
  • Producten: hier kan je je webshop producten terugvinden en aanpassen. Heb je vragen over prijszetting of productaanbod? F-reddie’s Hospitality Consultant kan je zeker op weg helpen! Mail naar hello@f-reddie.be.
  • WP Forms: hier kun je de inzendingen van het contactformulier controleren.
  • Freddie: hier kan je alle instellingen en export lijsten van F-reddie terugvinden.
  • Hustle: hier kan je je pop-up instellen.

(Bovenstaande elementen kunnen afwijken afhankelijk van de specifieke instellingen en noden van jouw website.)

Hoe kan ik mijn dashboard aanpassen?

Klik rechts bovenaan op ‘scherminstellingen’ en vink alles behalve ‘Woocommerce status’ uit. Liever meer zien? Vink dan zelf de gewenste widgets aan.

Media

Een plek voor al je beeldmateriaal.

Hoe voeg ik media toe aan mijn website?

Ga naar ‘Media’ in het linkermenu van je dashboard en klik op ‘Mediabibliotheek’. Dit brengt je naar de pagina waar al je geüploade media wordt weergegeven.

Stap 1: Bovenaan de pagina mediabibliotheek vind je een knop met de tekst ‘Bestanden toevoegen’. Klik hierop om een ​​pop-up venster te openen waarin je mediabestanden kunt selecteren om te uploaden.

Stap 2: Blader door je computerbestanden en selecteer de foto’s, video’s of PDF-documenten die je wilt uploaden naar je mediabibliotheek. Je kunt meerdere bestanden tegelijk selecteren.

Stap 3: Nadat je je selectie hebt gemaakt, klik je op ‘Openen’ (of de equivalent van de knop op je besturingssysteem) om de upload te starten. Wacht tot de upload is voltooid.

Zodra de upload is voltooid, zie je de geüploade media verschijnen in je mediabibliotheek. Je kunt hier door je media bladeren en ze bewerken of toevoegen aan berichten, pagina’s en producten.

Door deze stappen te volgen, kun je gemakkelijk foto’s, video’s en PDF-documenten uploaden naar je mediabibliotheek in WordPress, zolang ze elk onder de 5 MB zijn. Opgelet! Live foto’s van je Iphone (.heic) worden niet ondersteund.

 

Heb je geen leuke en kwalitatieve foto’s? F-reddie’s fotograaf kan je zeker op weg helpen! Mail ons op hello@f-reddie.be

Welk formaat hebben mijn productfoto's?

Het standaardformaat van productfoto’s heeft een verhouding van 1:1, bijvoorbeeld 1000 bij 1000 pixels. Idealiter is de bestandsgrootte ongeveer 1 MB.

Heb je hier weinig ervaring mee? Wij kunnen voor jou een Canva document klaarzetten, zo kun je je foto’s eenvoudig exporteren.

Berichten

Deel nieuws met je publiek

Hoe kan ik een blogpost schrijven?

Ga naar ‘Berichten’ in het linkermenu van je dashboard. Vervolgens klik je op ‘Nieuw bericht’ om de berichten-editor te openen.

Voeg inhoud toe aan je blogpost: In de berichten-editor kun je de titel van je blogpost invoeren in het daarvoor bestemde veld. Daaronder kun je jouw inhoud schrijven met behulp van de visuele editor of de teksteditor. Voeg afbeeldingen, video’s, links en andere media toe.

Pas de instellingen en opties aan: aan de rechterkant van de berichten-editor vind je verschillende opties en instellingen. Hier kun je de categorieën en tags voor je blogpost selecteren of aanmaken, een uitgelichte afbeelding toevoegen, de publicatiedatum instellen en eventueel de zichtbaarheid van de blogpost aanpassen. Zorg ervoor dat je alle gewenste aanpassingen maakt voordat je de blogpost publiceert.

Hulp nodig? Mail naar help@f-reddie.be.

Hoe kan ik een blogpost aanpassen?

Navigeer naar het berichtenoverzicht: open je WordPress-dashboard en klik op ‘Berichten’ in het linkermenu om naar het berichtenoverzicht te gaan.

Zoek de blogpost die je wilt aanpassen: blader door de lijst met bestaande blogposts of gebruik de zoekfunctie om de specifieke blogpost te vinden die je wilt aanpassen. Klik op de titel van de blogpost om de bewerkingspagina te openen.

Bewerk de blogpost: eenmaal op de bewerkingspagina, pas de titel, inhoud en eventuele instellingen van de blogpost aan zoals gewenst. Klik vervolgens op ‘Bijwerken’ om de aangepaste versie op te slaan.

Hulp nodig? Mail naar help@f-reddie.be.

Mijn blogpost wordt niet getoond op de website, wat nu?

Controleer de publicatiestatus: zorg ervoor dat de blogpost is gepubliceerd en niet is ingesteld als concept of privé. Ga naar het berichtenoverzicht in je WordPress-dashboard en controleer de publicatiestatus van de betreffende blogpost.

Controleer de publicatiedatum: als je de publicatiedatum in de toekomst hebt ingesteld, wordt de blogpost pas op die datum gepubliceerd. Controleer of de publicatiedatum correct is ingesteld en of deze in het verleden ligt als je wilt dat de blogpost direct wordt weergegeven.

Controleer de categorieën en tags: als je categorieën en tags hebt ingesteld voor je blogposts, controleer dan of de betreffende blogpost is toegewezen aan de juiste categorieën en tags. Soms kunnen fouten in categorieën en tags ervoor zorgen dat de blogpost niet wordt weergegeven op de verwachte plaatsen op je website.

Controleer de instellingen voor zichtbaarheid: Mogelijk heb je per ongeluk de zichtbaarheidsopties voor de blogpost gewijzigd. Controleer of de zichtbaarheid is ingesteld op ‘Openbaar’ en niet op ‘Privé’ of ‘Wachtwoord beveiligd’.

Hulp nodig? Mail naar help@f-reddie.be.

Hoe maak ik een categorie voor mijn blogposts aan?

Klik in het linkermenu van het dashboard op ‘Berichten’ en selecteer vervolgens ‘Categorieën’. Dit brengt je naar de pagina waar je categorieën kunt beheren.

Voeg een nieuwe categorie toe: op de pagina Categorieën vind je een formulier om een nieuwe categorie toe te voegen. Vul het naamveld in met de naam van je nieuwe categorie. Je kunt ook een slug (URL-vriendelijke versie van de categorie-naam) en een optionele beschrijving toevoegen.

Optionele instellingen aanpassen: je kunt optioneel een oudercategorie kiezen om hiërarchische relaties tussen categorieën te maken. Ook kun je een categorie-afbeelding toevoegen als je thema dit ondersteunt.

Klik op de knop ‘Nieuwe categorie toevoegen’: nadat je de naam en eventuele andere instellingen hebt ingevoerd, klik je op de knop om de nieuwe categorie toe te voegen. Bij het maken of bewerken van blogposts kun je nu deze nieuwe categorie selecteren om ze eraan toe te wijzen. Indien je een foto wenst toe te voegen klik je op de titel van de categorie na het aanmaken. 

Pagina’s

Beheer jouw statische inhoud.

Hoe kan ik tekst aanpassen op een pagina?

Ga naar ‘Pagina’s’ in het linkermenu van je dashboard.

Stap 1: Selecteer de pagina waarvan je de tekst wilt aanpassen. Klik op de titel van de pagina om de bewerkingsmodus te openen.

Stap 2: In de bewerkingsmodus kun je de tekst op de pagina bewerken. Via het potloodje kun je deze inhoud aanpassen. 

Stap 3: Ben je tevreden met je tekst? Klik op de knop ‘Opslaan’ om je aanpassingen vast te leggen.

Stap 4: Nadat je de gewenste wijzigingen hebt aangebracht, klik je op de knop ‘Bijwerken’ aan de rechterkant van de pagina om de wijzigingen op te slaan. Je kunt dan de pagina bekijken om te controleren of de tekst correct is bijgewerkt.

Hulp nodig? Mail naar help@f-reddie.be.

Hoe kan ik een afbeelding aanpassen op een pagina?

Mail hiervoor naar help@f-reddie.be met het gewenste beeldmateriaal, wij passen dit graag voor jou aan.

Hoe kan ik mijn openingsuren aanpassen in de footer, header of menu

Mail hiervoor naar help@f-reddie.be met het gewenste beeldmateriaal, wij passen dit graag voor jou aan.

Hoe werkt mijn webwinkel?

Bestellingen raadplegen

Bestellingen raadplegen in WooCommerce

Hoe raadpleeg ik mijn bestelling?

Ga naar ‘Woocommerce’ > ‘bestellingen’ in het linkermenu van je dashboard.

Op deze pagina zie je een lijst met al je bestellingen. Elke bestelling heeft details zoals het bestelnummer, datum, klantnaam, status en totaalbedrag.

Gebruik de zoekbalk bovenaan om specifieke bestellingen op bestelnummer, klantnaam of andere criteria te vinden. Ook kun je filters gebruiken om bestellingen op status (bijvoorbeeld Afgerond, In behandeling, Verzonden) te sorteren.

Hulp nodig? Mail naar help@f-reddie.be.

Hoe bekijk ik de details van een bestelling?

Stap 1: Navigeer naar het besteloverzicht.
Ga naar het Woocommerce-gedeelte in het linkermenu van je WordPress-dashboard en klik op ‘Bestellingen’.

Op deze pagina zie je een lijst met al je bestellingen. Gebruik de zoekfunctie of blader door de lijst om de specifieke bestelling te vinden waarvan je de details wenst te raadplegen.

Stap 2: Klik op een specifieke bestelling om de details te bekijken.

Hier zie je gedetailleerde informatie over de bestelling, inclusief producten, klantgegevens, factuur- en verzendinformatie.

Hoe download ik de pakbon/factuur van een bestelling

Om de pakbon of bestelbon van een bestelling te downloaden in WooCommerce, zijn er twee manieren:

Pakbon en bestelbon downloaden via het bestellingsoverzicht

Stap 1: Navigeer naar het bestellingsoverzicht.
Ga naar het Woocommerce-gedeelte in het linkermenu van je WordPress-dashboard en klik op ‘Bestellingen’.

Op deze pagina zie je een lijst met al je bestellingen. Gebruik de zoekfunctie of blader door de lijst om de specifieke bestelling te vinden waarvan je de bon nodig hebt.

Stap 2: Zoek de specifieke bestelling waarvan je de bon wilt downloaden in het overzicht.

Stap 3: Gebruik de knoppen naast de bestelling om snel de gewenste bon te downloaden. Je vindt hier knoppen met labels zoals ‘Packing Slip’  (pakbon) en ‘Invoice’ (bestelbon). Klik op de relevante knop om de bon te downloaden. 

Wil je meerdere bestelbonnen of pakbonnen tegelijkertijd downloaden? Vink dan alle gewenste bestellingen aan en klik bovenaan op ‘bulkacties’ > pakbon of bestelbon

Vind je deze knoppen niet terug? Vink in de scherminstellingen bovenaan rechts het vinkje ‘acties’ aan

Pakbon en bestelbon downloaden via de detailpagina van de bestelling

Stap 1: Navigeer naar het bestellingsoverzicht.
Ga naar het Woocommerce-gedeelte in het linkermenu van je WordPress-dashboard en klik op “Bestellingen”.

Op deze pagina zie je een lijst met al je bestellingen. Gebruik de zoekfunctie of blader door de lijst om de specifieke bestelling te vinden waarvan je de bon nodig hebt.

Stap 2: Zoek en klik op de specifieke bestelling waarvan je de bon wilt downloaden.

Stap 3: Op de detailpagina van de bestelling zie je verschillende tabs, waaronder ‘Order actions’.

Stap 4: Ga naar de ‘Order actions’ sectie en zoek naar de optie met de naam ‘Create pdf’ of vergelijkbaar.

Stap 5: Klik op de relevante optie (bijvoorbeeld ‘Create Packing Slip’ voor een pakbon of ‘Create Invoice’ voor een bestelbon) om de bon te genereren en te downloaden.

Ook in de F-reddie export lijsten kan je je bestelbonnen en pakbonnen terugvinden. Daar kan je ook meerdere pakbonnen en bestelbonnen tegelijkertijd exporteren.

Welke bestelstatussen zijn er?

  • In behandeling
    standaard status wanneer de bestelling wordt aangemaakt door de klant
  • Wachtend op betaling
    de online betaling is nog niet in orde OF status die je eigenhandig kan instellen als de klant nog moet betalen bij afhaling
  • In afwachting
    status die je handmatig kan instellen om wijzigingen aan te brengen in de bestelling
  • Afgerond
    status die je handmatig kan instellen om zo een overzicht te behouden over de status van je bestelling
  • Geannuleerd
    status die je handmatig kan instellen wanneer de klant de bestelling annuleert
  • Terugbetaald
    status die je zelf kan instellen wanneer je een bestelling volledig hebt terugbetaald
  • Mislukt
    wanneer de klant een bestelling heeft geplaatst, maar de online betaling is niet doorgegaan zal het systeem standaard na enkel uren de bestelling op ‘mislukt’ plaatsen. Je kan de klant contacteren om te vragen of de bestelling alsnog moet klaargemaakt worden.
  • Concept
    bestelling die je zelf aanmaakt via de backend zal eerst in status ‘concept’ staan, tot je klikt op
    ‘bestelling aanmaken’ in de rechterbovenhoek

Waar vind ik alle klantgegevens?

Via de knop ‘Woocommerce > Klanten’ kan je snel een overzicht krijgen van alle klantgegevens van alle klanten die ooit een bestelling hebben geplaatst via de webshop. 

Uiteraard moet de bestelling wel nog bestaan in ‘Woocommerce > Bestellingen’. Gegevens van bestellingen die werden verwijderd kunnen niet meer teruggehaald worden.

Waar vind ik de statistieken van mijn webshop?

Via de knop ‘Woocommerce > Rapporten’ kan je statistieken bekijken van al jouw verkopen in de webshop.  Uiteraard moet de bestelling wel nog bestaan in ‘Woocommerce > Bestellingen’. Gegevens van bestellingen die werden verwijderd kunnen niet meer teruggehaald worden.

Hoe installeer ik de WooCommerce app op mijn gsm?

Download de Woocommerce app via de App Store of Google Play Store. Zoek het icoon van de WooCommerce-app op je startscherm en tik erop om de app te openen.

Voer je WordPress.com gebruikersnaam en wachtwoord in. Dit zijn dezelfde gegevens die je gebruikt om in te loggen op je F-reddie website.

Nadat je bent ingelogd, selecteer je de winkel die je wilt beheren. Als je meerdere winkels hebt, kies dan de juiste winkel uit de lijst. Volg de aanwijzingen op het scherm om de verbinding te voltooien.

Hoe gebruik ik de WooCommerce app?

  • Dashboard bekijken
    Na inloggen kom je op het dashboard terecht. Hier zie je een overzicht van je verkopen, bestellingen, en andere belangrijke statistieken.
  • Bestellingen beheren
    Tik op “Bestellingen” om een lijst met alle recente bestellingen te zien. Je kunt op een specifieke bestelling tikken om details te bekijken, de status te wijzigen, of contact op te nemen met de klant.
  • Producten beheren
    Tik op “Producten” om een lijst met je producten te zien. Je kunt een product selecteren om details te bewerken, zoals de prijs, voorraadstatus, beschrijving, enz. Je kunt ook nieuwe producten toevoegen door op de “+” knop te tikken.
  • Statistieken en rapportages bekijken
    Tik op “Rapporten” of “Statistieken” om uitgebreide gegevens over je verkopen, omzet, en andere prestaties te bekijken.
  • Instellingen aanpassen
    Tik op “Rapporten” of “Statistieken” om uitgebreide gegevens over je verkopen, omzet, en andere prestaties te bekijken.
  • Notificaties beheren
    Zorg ervoor dat je pushmeldingen hebt ingeschakeld om op de hoogte te blijven van nieuwe bestellingen en andere belangrijke gebeurtenissen in je winkel.

Tips voor het gebruik van de WooCommerce App

  • Regelmatig controleren: Log regelmatig in om je bestellingen en producten bij te werken en om up-to-date te blijven met je verkoopstatistieken.
  • Beheer onderweg: Gebruik de app om snel wijzigingen door te voeren en klanten te helpen, zelfs als je niet achter je computer zit.
  • Up-to-date houden: Zorg ervoor dat je de app bijwerkt naar de nieuwste versie om gebruik te maken van nieuwe functies en beveiligingsupdates.

Klanten

Waar vind ik de gegevens van klanten die online besteld hebben?

Waar vind ik de gegevens van klanten die online besteld hebben?

Ga naar ‘Woocommerce’ > ‘Klanten’. Via deze knop krijg je snel een overzicht van alle klantgegevens van alle klanten die ooit een bestelling hebben geplaatst via de webshop.

Uiteraard moet de bestelling wel nog bestaan in ‘Woocommerce’ > ‘Bestellingen’. Gegevens van bestellingen die werden verwijderd kunnen niet meer teruggehaald worden.

Bestellingen wijzigen

Bestellingen wijzigen of aanmaken in WooCommerce

Hoe pas ik een bestelling aan?

Stap 1: Navigeer naar het bestellingsoverzicht

Ga naar het Woocommerce-gedeelte in het linkermenu van je WordPress-dashboard en klik op ‘Bestellingen’. Op deze pagina zie je een lijst met al je bestellingen. Gebruik de zoekfunctie of blader door de lijst om de specifieke bestelling te vinden die je wilt aanpassen.

Stap 2: Zoek en klik op de specifieke bestelling die je wilt bewerken. 

Stap 3: Aanpassingen aanbrengen:

Op de detailpagina van de bestelling kun je verschillende aspecten van de bestelling aanpassen. Bekijk de verschillende mogelijkheden hieronder.

Ter info! Een klant kan in principe zelf geen bestelling wijzigen nadat de bestelling werd gemaakt. (tenzij dit in jouw shop anders werd ingesteld). Indien de klant iets wenst toe te voegen aan de bestelling raden wij aan om de klant te vragen een nieuwe bestelling te maken. Indien de klant iets wil weglaten of gegevens van de bestelling wil wijzigen, dan kan je dit in de bestelling doen. 

Hoe pas ik de klantgegevens aan?

Klik op ‘Facturering’ om de naam, e-mailadres, telefoonnummer adres en andere klantgegevens aan te passen.

Ter info! Elke wijziging wordt meteen ook automatisch op de betselbonnen en pakbonnen en in de Freddie-lijsten gewijzigd. Wil je dat de klant hier nog een mailtje van krijgt? Klik dan rechts bovenaan op ‘bestelling acties’ > nieuwe bestelmelding 

Hoe pas ik de bestelstatus aan?

Pas de bestelstatus aan door een nieuwe status te selecteren in het dropdown-menu. Voeg eventueel opmerkingen toe die relevant zijn voor de bestelling.

Ter info! Sommige statussen worden automatisch door het systeem ingesteld, andere kan je handmatig aanpassen.

Hoe wijzig ik het aantal van een bestelling?

Belangrijk! Een bestelling ‘in behandeling’ of ‘afgerond’ kan niet meer gewijzigd worden, wijzig de status naar ‘in afwachting’ en klik op ‘bijwerken’ rechts bovenaan.

Stap 1: Klik op het potlood-icoontje bij de artikelen naast ‘totaal’ om het aantal aan te passen.

Stap 2: Klik op ‘opslaan’, de prijs wordt automatisch herberekend. 

Stap 3: Verander de status opnieuw naar ‘in behandeling’

Stap 4: Nadat je de gewenste wijzigingen hebt aangebracht, pas je de bestelstatus aan en klik je op de knop ‘Bijwerken’ aan de rechterkant van de pagina om de wijzigingen op te slaan. Je kunt dan de bestelling bekijken om te controleren of de aanpassingen correct zijn. 

 

Wil je dat de klant een mail ontvangt met de nieuwe info? Klik dan op ‘bestelling actie’  > ‘mail de factuur/details van de bestelling naar de klant’. Wil jij zelf ook een mail ontvangen met de nieuwe info? Klik dan op ‘bestelling actie’ > ‘nieuwe bestelmelding opnieuw verzenden’, 

Hoe kan ik producten toevoegen of verwijderen?

Belangrijk! Voor deze wijziging moet de status van de bestelling naar ‘in afwachting’ gewijzigd worden. Klik daarna op ‘bijwerken’ rechts bovenaan.

Klik op ‘Artikel(en) toevoegen’ > ‘Producten toevoegen’ om extra producten aan de bestelling toe te voegen of gebruik het kruisje naast ‘Totaal’  om producten te verwijderen. 

Typ de beginletters van het product en alle producten en productvariaties verschijnen automatisch. Klik op het product of de variatie die je wenst toe te voegen en vul het gewenste aantal in. Klik op ‘Add’ om toe te voegen.

Klik op ‘Herberekenen’. Vergeet niet om de bestelling terug in de juiste bestelstatus te plaatsen en klik op ‘Bijwerken’ om de bestelling op te slaan. 

Hoe kan ik een custom product toevoegen (product dat niet in het productgamma zit)?

Belangrijk! Voor deze wijziging moet de status van de bestelling naar ‘in afwachting’ gewijzigd worden. Klik daarna op ‘bijwerken’ rechts bovenaan.

Klik op ‘Custom product’ om een product toe te voegen dat niet in het productassortiment aanwezig is. Wanneer je een custom product toevoegt kan je een omschrijving, aantal en prijs meegeven. Dit product zal dan ook meegenomen worden in de F-reddie export lijsten.

Klik op ‘Herberekenen’ om de totaalprijs aan te passen. Vergeet niet om de bestelling terug in de juiste bestelstatus te plaatsen en klik op ‘Bijwerken’ om de bestelling op te slaan.

Hoe doe ik een terugbetaling?

Terugbetaling kan wanneer de klant online betaald heeft. Het bedrag dat je hier invoert zal automatisch teruggestort worden op de rekening van de klant. (via dezelfde rekening als dewelke hij betaald heeft). 

Klik bij ‘Bestelling bewerken’ op ‘terugbetalen’ en voer het bedrag in dat moet terugbetaald worden. 

Klik op ‘Bevestigen’. Dit bedrag wordt nu terugbetaald. Hou er rekening mee dat afhankelijk van de betaalmethode en bank, dit enkele uren/dagen kan duren vooraleer de klant het bedrag terug op zijn rekening ziet staan. 

Tip! Gebruik je borg? Op deze manier kan je de betaalde borg makkelijk terugbetalen zonder dat je een cash transactie moet doen. 

Hoe voeg ik een opmerking toe aan een bestelling?

Wanneer je in de backend een opmerking klant wil toevoegen of wijzigen dan doe je dit bij ‘Verzendmethode’ of ‘Shipping’ > ‘Notitie door de klant aangeleverd’. De tekst die je hier toevoegt vind je ook in de Freddie-lijsten terug en op de pakbon en bestelbon. Vergeet niet op ‘Bijwerken’ te klikken om de bestelling op te slaan. 

Waar vind ik de verzendmethode?

Indien je verzending voorziet op de webshop, staan hier gegevens voor verzending bovenaan bij ‘Verzendmethode’ of ‘Shipping’. In de meeste gevallen is dit ook het factuuradres. 

Datum en tijd van een bestelling aanpassen

Onderaan de bestelling kan je de gewenste afhaal/leverdatum en/of tijdslot veranderen. Dat doe je ‘Delivery date and time’ op de kalender een andere datum aan te duiden, en een ander tijdslot te kiezen. Vergeet niet op te slaan nadat je dit gewijzigd hebt.

Ter info! Elke wijziging wordt meteen ook automatisch op de betselbonnen en pakbonnen en in de Freddie-lijsten gewijzigd. Wil je dat de klant hier nog een mailtje van krijgt? Klik dan rechts bovenaan op ‘bestelling acties > nieuwe bestelmelding

Hoe verstuur ik een e-mail opnieuw?

Heeft de klant geen bevestigingsmail ontvangen? Check dan eerst of het emailadres correct is ingevoerd bij ‘facturering’. Is dit het geval? Dan kan het zijn dat de bevestigingsmail in de spam mailbox van de klant is terechtgekomen. Vraag de klant om even te dubbelchecken en om de mail als ‘veilig / geen spam’ te beoordelen.

Vindt de klant zijn bevestigingsmail niet terug? Dan kan je deze nog eens opnieuw versturen door te klikken op ‘Bestelgegevens’  bij ‘Send order email’. 

Hoe sla ik een aangepaste bestelling op?

Controleer nogmaals of alle wijzigingen correct zijn door de details van de bestelling te bekijken. Nadat je de gewenste aanpassingen hebt gemaakt, plaats je de bestelling opnieuw in de juiste status, meestal is dit ‘In behandeling’ en klik je op de knop ‘Bestelling opslaan’ of ‘Bijwerken’ om de wijzigingen te bewaren.

Wanneer je een bestelling opnieuw ‘In behandeling’ plaatst, dan krijgt de klant automatisch een mail met de aangepaste bestelling en bestelbon. 

Kunnen klanten bestellen en betalen in de winkel?

Ja, als een klant graag in de winkel bestelt, kun je zelf de bestelling op de webshop invoeren. Dat kan via de front-end of back-end. Je kan ervoor kiezen om de knop ‘Betalen in de winkel’ standaard op de check-out pagina te tonen of te verbergen. Wanneer deze optie verborgen is, kan enkel jij betalingen in de winkel aanvaarden. Stuur naar help@f-reddie.be om deze knop toe te voegen aan de betaalopties.

Rapporten

Waar kan ik de statistieken van de webshop raadplegen?

Waar kan ik de statistieken van de webshop raadplegen?

Ga naar Woocommerce’ > ‘Rapporten. Via deze knop kan je statistieken bekijken van al jouw verkopen in de webshop. Uiteraard moet de bestelling wel nog bestaan in ‘Woocommerce > ‘Bestellingen’. Gegevens van bestellingen die werden verwijderd kunnen niet meer teruggehaald worden.

Hoe werken mijn producten?

Type producten

producten en hun verschillende types

Wat is een simpel product?

Een simpel product is een product zonder variaties, m.a.w. zonder selecteerbare opties.

Wat is een variabel product?

Een simpel product is een product zonder variaties, m.a.w. zonder selecteerbare opties.

Producten bewerken

hoe ga je te werk:

Hoe selecteer ik meerdere producten?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Vink de gewenste producten aan via de checkboxes aan de linkerkant. Om alle producten te selecteren vink je de bovenste checkbox aan.

Hoe bewerk ik meerdere producten tegelijkertijd?

  • Bewerken
    Als je de gewenste producten hebt aangevinkt, kies je bovenaan links bij ‘Bulkacties voor ‘Bewerken’. Klik daarna op ‘Toepassen’ om het bewerkingsvenster te openen. Daarin kan je de categorie, status, prijs, aanbieding, zichtbaarheid, voorraad en andere instellingen van de producten aanpassen. Vergeet niet om je wijzigingen op te slaan via de knop ‘Bijwerken’.
  • Verwijderen
    Vink de gewenste producten aan en kies bovenaan bij ‘Bulkacties’ voor ‘Verwijderen’. Klik op ‘Toepassen’ om de producten naar de prullenmand te verplaatsen. Wil je de gewiste producten ook permanent verwijderen? Ga bovenaan naar ‘Prullenmand’ en selecteer de producten die je wenst te verwijderen. Kies bij ‘Bulkacties’ voor ‘Permanent verwijderen’ en klik op ‘Toepassen’. Let op! Als je iets permanent verwijderd hebt, kan dit niet meer ongedaan gemaakt worden.

Hoe bewerk ik een product in de back-end?

Je kan een product op twee manieren aanpassen: via snel bewerken of de productpagina. Bekijk hieronder de verschillende opties.

Hoe kan ik een product snel bewerken?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Snel bewerken’.
Pas daar de gewenste instellingen aan.

  • Categorie
    Vink de gewenste categorie/categorieën aan. Let op! De tijdsinstellingen worden aan de hand van de categorieën ingesteld. Meerdere categorieën aan één product toewijzen kan voor een conflict zorgen.
  • Status
    Gepubliceerd, wachten op beoordeling of concept.
  • Prijs
  • Aanbieding
  • Verzendklasse
  • Zichtbaarheid
    Catalogus & zoeken, catalogus, zoeken of verborgen.
  • Voorraadbeheer
    Uitverkocht, in nabestelling of op voorraad.

Hoe kan ik een product bewerken?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Klik op de naam van het product of kies voor ‘Bewerken’.

  • Algemeen
    Hier pas je de prijs en de actieprijs aan. Klik op ‘Bijwerken’ om de aanpassingen op te slaan.
  • Voorraad
    Je kunt ervoor kiezen om de voorraad van een product te beheren. Vink ‘Voorraadbeheer’ aan en geef het gewenste aantal in. Klik op ‘Bijwerken’ om de aanpassingen op te slaan.
  • Gerelateerde producten
    Wil je op de productpagina ook gerelateerde producten meegeven? Dan kun je bij ‘Gerelateerde producten’ kiezen om een categorie of specifieke producten onderaan weer te geven.
  • Variaties
    De eigenschappen of attributen die aan een variabel product gelinkt zijn, worden hier gecombineerd om verschillende variaties te creëren. Kies om de variaties automatisch te laten genereren of voeg handmatig toe.
  • Geavanceerd
    • Borg
      Werk je met borg? Kies voor borg per product of een vaste borg per bestelling. Vink aan en vul de prijs bij de juiste optie aan.
    • PLU
      Werk je met PLU’s? Bij ‘PLU Id’ kun je het PLU nummer ingeven.
    • Subitems
      Vul de subitems van je product aan bij ‘Product sub items’. Scheid de verschillende items door een komma, zonder spaties. Gebruik geen accenten of vreemde tekens. Klik op ‘Bijwerken’ om de aanpassingen op te slaan.
  • F-reddie Fields
    Wil je een extra keuze meegeven aan je product? Kies hier het gewenste F-reddie Field. Meer informatie over hoe je een F-reddie Field instelt, vind je onder de rubriek F-reddie.
  • StoreCustomizer
    Indien je een prefix aan de prijs wil toevoegen, zoals ‘prijs per persoon’ of ‘prijs per portie’, vul je die bij ‘Price prefix’ in. Als er al een standaard prefix ingesteld werd, dan zul je die in het lichtgrijs zien staan.
  • Productomschrijving
    Geef bij korte productbeschrijving extra informatie mee over je product. Zorg voor een aantrekkelijke en overtuigende omschrijving.
  • Productafbeelding
    Je kan de prijs van een product aanpassen via snel bewerken of via de productpagina.

Hoe kan ik een prijs aanpassen?

Je kan de prijs van een product aanpassen via snel bewerken of via de productpagina.

  • Snel bewerken
    Ga naar ‘Woocommerce’ > ‘producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Snel bewerken’. Vul bij ‘Prijs’ de gewenste prijs in.
  • Productpagina
    Ga naar ‘Woocommerce’ > ‘Producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Bewerken’. Ga op de productpagina naar ‘Productgegevens’ > ‘Algemeen’ en vul de prijs in bij ‘Reguliere prijs’.

Hoe pas ik de productnaam en permalink aan?

Je kan de naam en permalink van een product aanpassen via snel bewerken of via de productpagina.

  • Snel bewerken
    Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Snel bewerken’. Bewerk de producttitel en de bijhorende slug. Let op! Gebruik voor de slug geen accenten of vreemde tekens.
  • Productpagina
    Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Bewerken’. Pas de titel bovenaan aan (gebruik geen accenten of vreemde tekens)

Hoe kan ik een categorie aanpassen?

Je kan de categorie aanpassen via snel bewerken of op de productpagina.
Vink de gewenste categorie aan. Let op! De tijdsinstellingen worden aan de hand van de categorieën ingesteld. Meerdere categorieën aan één product toewijzen kan voor een conflict zorgen. 

  • Snel bewerken
    Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Snel bewerken’. Vink de gewenste (sub)categorie aan.
  • Productpagina
    Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Bewerken’. Vink bij ‘Productcategorieën’ de gewenste categorie aan.

Hoe beheer ik de voorraad van een product?

Je kunt de voorraad van een product aanpassen via snel bewerken (beperkt) of via de productpagina.

  • Snel bewerken
    Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Wijzig de voorraadstatus naar ‘Op voorraad’, ‘Uitverkocht’ of ‘In nabestelling’. Wil je de voorraad beheren? Klik het vinkje aan en geef het juiste aantal in. Geef mee of nabestellen mogelijk is bij ‘Nabestellingen’. Vergeet je wijzigingen niet op te slaan!
  • Productpagina
    Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Bewerken’. Ga op de productpagina naar ‘Productgegevens’ > ‘Voorraad’. Vul de voorraad in en vink opties aan naar wens. Vergeet je wijzigingen niet op te slaan!

Hoe kan ik gerelateerde producten aan een product toevoegen?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Bewerken’.

Ga op de productpagina naar ‘Productgegevens’ > ‘Gerelateerde producten’. Kies om een categorie of specifieke producten onderaan weer te geven door bij ‘Product’ of ‘Categorie’ de gewenste artikelen te typen en te selecteren. Vergeet je wijzigingen niet op te slaan!

Hoe pas ik subitems van een product aan?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Bewerken’. Ga naar ‘Productgegevens’ > ’Geavanceerd’ en pas bij ‘Product subitems’ de subitems van het product aan. Vergeet je wijzigingen niet op te slaan!

Let op! Subitems worden gescheiden door een komma zonder spatie. Accenten of andere tekens worden niet ondersteund. De subitems van variabele producten staan onder de productvariaties.

Hoe voeg ik subitems toe aan een product?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Bewerken’. Ga naar ‘Productgegevens’ >’Geavanceerd’ en vul bij ‘Product subitems’ de subitems van het product in. Vergeet je wijzigingen niet op te slaan!

Let op! Subitems worden gescheiden door een komma zonder spatie. Accenten of andere tekens worden niet ondersteund.

Waar kan ik een PLU ingeven?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Bewerken’. Ga naar ‘Productgegevens’ > ‘Geavanceerd’ en geef bij ‘PLU Id’ het juiste nummer in.

Hoe voeg ik borg toe of pas ik de bestaande borg aan?

Werk je met borg? Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Bewerken’. Ga naar ‘Productgegevens’ > ‘Geavanceerd’

Kies voor borg per product of een vaste borg per bestelling. Vink borg per product (optie # 1) of vaste borg per bestelling (optie # 2) aan. Vul daarna bij ‘Prijs borg optie’ bij het juiste nummer de borg in. Vergeet je wijzigingen niet op te slaan!

Hoe maak ik een variabel product aan?

Wil je een product met meerdere variaties? Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Bewerken’ en ga naar ‘Productgegevens’ .

Kies dan bovenaan bij ‘Productgegevens’ voor ‘Variabel product’. Nadat je dit hebt aangepast zal in de linkerkolom de optie ‘Variatie’ verschijnen. Voordat je variaties kan toevoegen moeten er eigenschappen of attributen aangemaakt worden om aan het product te koppelen.

Tip! Het is mogelijk dat het venster ‘Productgegevens’ zichzelf sluit nadat je het producttype hebt aangepast. Gebruik het pijltje om het venster terug te openen.

Wat zijn eigenschappen of attributen

Eigenschappen of attributen zijn opties die je aan een variabel product kunt koppelen. Deze eigenschappen worden meestal gegroepeerd en kunnen verschillende opties bevatten. Deze opties kunnen variëren in prijs.

Bv. eigenschap: bijgerecht

    • geen
    • krielaardappelen (€3,5)
    • puree (€4)
    • kroketten (€4,5)

Hoe voeg ik eigenschappen toe?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Attributen’ (kan ook ‘Eigenschappen’ noemen). Maak een nieuwe eigenschap aan door een naam voor je groep in te geven bij ‘Naam’. De slug wordt automatisch aangemaakt en hoef je dus niet in te vullen. Klik op ‘Eigenschap toevoegen’ om de nieuwe groep aan te maken.

In de rechterkolom zie je een overzicht van alle groepen. Wil je de groep wijzigen? Breng je cursor naar de gewenste groep en kies voor ‘Bewerk’. Klik op ‘Verwijderen’ om de groep te wissen. Vergeet je wijzigingen niet op te slaan!

Om opties aan je groep te koppelen klik je op ‘Voorwaarden instellen’. Geef je optie een naam en klik ‘Nieuwe toevoegen’. De optie verschijnt daarna in de rechterkolom. Wil je een bepaalde optie eerst tonen? Klik op een optie en sleep ze in de gewenste volgorde.

Hoe kan ik variaties maken?

Ga naar ‘Woocommerce’ > ‘Producten’ en ga naar het product waar je variaties aan wil koppelen. Controleer bovenaan het product bij ‘Productgegevens’ als het producttype ‘Variabel product’ aangeduid staat.

Ga naar ‘Attributen’ en kies voor de optie ‘Bestaande toevoegen’. Scroll tussen de verschillende groepen of typ een deel van het woord in. Klik op de gewenste groep. Selecteer bij waarden de opties uit de groep die je aan dit product wil koppelen. Wil je alle opties uit de groep? Klik dan op ‘Alles selecteren’. Let op! Zorg dat de optie ‘Gebruik voor variaties’ aangevinkt staat. Voeg meerdere groepen toe naar keuze. Klik op ‘Eigenschappen opslaan’ om de gekozen opties op te slaan.

Om variaties te maken met de opties die je net hebt opgeslagen, klik je op ‘Variaties genereren’. Je kan ze ook een voor een handmatig toevoegen met de knop ‘Handmatig toevoegen’. Tip! Wil je aan je klanten een keuze voorstellen? Stel dan bij ‘Standaard formulierwaarden’ de vooropgestelde keuzes in.

Als je variaties aangemaakt zijn, klik je op ‘Uitklappen’ om alle informatie aan te vullen. Prijs en subitems zijn velden die zeker ingevuld moeten zijn, bijschrift en afbeelding zijn niet verplicht. Vergeet je wijzigingen niet op te slaan!

Hoe kan ik een bestaande variatie wijzigen?

Ga naar ‘Woocommerce’ > ‘Producten’ en ga naar het product waar je variaties aan wil koppelen. Onder ‘Variaties’ vind je de bestaande variaties terug. Je kan een variatie handmatig toevoegen of verwijderen. Vergeet je aanpassingen niet op te slaan.

Er zijn opties verdwenen op de productpagina?

De verschillende vensters op de productpagina zijn dynamisch en kun je naar wens verplaatsen en open- of toe klappen. Vind je een bepaalde optie of bepaald venster niet? Controleer dan even of hij verschoven of toegeklapt is.

Terugvinden en sorteren

Producten terugvinden en sorteren

Waar vind ik mijn producten terug in de back-end?

Ga in het linkermenu van je dashboard naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Dit brengt je naar een overzicht van alle producten in je webshop. Op deze pagina zie je een lijst met alle producten die deel uitmaken van je productassortiment, ook de producten die niet worden getoond in de front-end (= op de webshop).

 

Je ziet meteen een overzicht van alle producten met daarbij de foto, de voorraadstatus, de prijs, categorie en FRFD (Freddie Fields). Je kan meer of minder info tonen op deze overzichtspagina door rechtsbovenaan op ‘Scherminstellingen’ te klikken. Daar vink je de items aan/uit die je wil zien in je overzicht. Hier kun je er ook voor kiezen om meer of minder producten te tonen op 1 pagina.

Hoe kan ik een product zoeken?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Typ bovenaan (een deel van) het gewenste product in de zoekbalk. Klik daarna op ‘Producten zoeken’.

Hoe kan ik een categorie zoeken?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Klik bovenaan op ‘Een categorie selecteren’. Daarna krijg je een overzicht in lijstweergave van alle categorieën van je shop. Kies de gewenste categorie en klik daarna op ‘Filter’.

Let op! Heb je een groot aantal categorieën? Dan is het mogelijk dat jouw categorie-overzicht niet in een lijst wordt weergegeven. Er zal dan een invulveld weergegeven worden waarin je de categorie kunt typen.

Hoe sorteer ik mijn producten?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Je kan de webshop producten filteren op categorie, producttype of voorraadstatus. Kies in de balk bovenaan de gewenste filter(s) en klik daarna op ‘Filter’. Je kan meerdere filters tegelijkertijd gebruiken. Enkel de gewenste producten worden in het overzicht getoond.

Hoe verberg ik een product op de webshop?

 Als je een product (tijdelijk) niet meer wil weergeven op de webshop, dan hoef je het niet te verwijderen. Ga naar ‘Producten’ > ‘Alle producten’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Snel bewerken’. Kies bij ‘Zichtbaarheid’ voor ‘Verborgen’. Je kan bij ‘Status’ ook kiezen voor ‘Concept’. F-reddie raadt ook aan om altijd bij ‘Voorraad’ het product op ‘Uitverkocht’ te plaatsen.

Waar vind ik mijn productcategorieën terug?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Categorieën’. Daar vind je een overzicht van alle categorieën. Subcategorieën worden aangegeven met een streepje en staan telkens onder de hoofdcategorie weergegeven.

Hoe maak ik een nieuwe categorie aan?

Ga naar ‘Producten’ > ‘Categorieën’. Vul de naam van de categorie in, de slug hoef je niet zelf in te vullen, deze wordt automatisch aangemaakt.

Wil je graag een subcategorie? Kies bij ‘Hoofdcategorie’ de categorie waar deze nieuwe categorie onder zal vallen.

Vink ‘Enable Delivery Dates’ aan om tijdinstellingen voor deze categorie mogelijk te maken (belangrijk!). Vergeet je wijzigingen niet op te slaan onderaan de pagina!

Het is mogelijk om een foto voor je categorie in te stellen, kies een foto uit de mediabibliotheek of upload een van je computer.
Let op! Zorg dat je foto een grootte heeft van ongeveer 1 MB.

Hoe pas ik een bestaande (sub)categorie aan?

Via ‘Bewerken’ kom je op de categoriepagina. Daar kun je de categorienaam, slug, hoofdcategorie, beschrijving en foto aanpassen.

Ga naar ‘Producten’ > ‘Categorieën’. Breng de cursor naar het gewenste product en kies voor ‘Snel bewerken’ of ‘Bewerken’.

Met ‘Snel bewerken’ kun je de naam en de slug van de (sub)categorie aanpassen. 

Seizoensaanpassingen

Hallo feestdagen en seizoenspieken

Hoe bereid je je webshop voor op seizoenspieken zoals de feestdagen?

Het is essentieel om op tijd te beginnen met de voorbereidingen voor je seizoensgebonden productassortiment. Pas bestaande producten aan en voeg nieuwe producten toe in je persoonlijke Excel-bestand, zodat F-reddie deze kan toevoegen op de webshop, of voeg de producten zelf toe. Zorg er ook voor dat je op tijd begint met het maken van reclame voor je nieuwe assortiment, zodat klanten op de hoogte zijn van wat je aanbiedt voor het komende seizoen. Doe dit bijvoorbeeld met een aantrekkelijke mailing of overzichtelijke folder.

Als je nieuwe categorieën toevoegt, laat ons dit dan zeker weten. Op die manier kunnen we deze categorieën integreren in de structuur van je webshoppagina, zodat klanten gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Wil je graag extra info meegeven of een aparte pagina aanmaken? Neem dan contact op met ons team.

Heb je hulp nodig bij promotiemateriaal of andere zaken? F-reddie staat voor je klaar.

Tips voor het beheren van seizoensgebonden productaanbiedingen

Seizoensgebonden producten en categorieën die jaarlijks terugkeren, hoeven niet telkens opnieuw toegevoegd te worden aan de webshop. Gedurende het jaar kunnen ze verborgen worden en eenvoudig aangepast worden voordat ze weer online komen.

Hoe werken de Freddie instellingen

Algemene instellingen

De basis van Freddie

Hoe doe ik mijn algemene instellingen

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end.
Kies voor het icoon links bovenaan *algemene instellingen*

Hier kan je al je locties toevoegen van je winkel. In de eerste plaats gebeurt dit door Freddie voor jou. Stel dat er toch een wijziging gebeur kan je dit dus ook makkelijk zelf aanpassen.
Klik op je locatie toevoegen of kies een locatie en klik op wijzig.
Je kan ook een handy copy maken van je locatie of een locatie verwijderen.

Bij het klikken op wijzig krijg je de mogelijkheid om een logo toe te voegen.
De naam van je winkel in te vullen
Adres van de winkel
Je btw nummer
Je telefoon nummer
Je mail adres

Ook de openingstijden kan je hier meegeven. Dit is super handig wanneer u bij Afhaal en Levering Instellingen kiest voor ‘openingsuren’, dan worden deze tijden toegepast.

Hoe kan ik mijn bedrijfsgegevens aanpassen

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end.
Kies voor het icoon links bovenaan *algemene instellingen*

Kies een locatie en klik op wijzig.
Bij het klikken op wijzig krijg je de mogelijkheid om een logo toe te voegen of aan te passen.
De naam van je winkel
Adres van de winkel
Je btw nummer
Je telefoon nummer
Je mail adres

Zijn allemaal zaken die je hier kan wijzigen

Hoe kan ik mijn openingstijden aanpassen

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end.
Kies voor het icoon links bovenaan *algemene instellingen*

Zoek  de juiste locatie en klik op wijzig.
Onderaan de pagina kan je de openingstijden aanpassen.
Wanneer u bij Afhaal en Levering Instellingen kiest voor ‘openingsuren’, dan worden deze tijden toegepast.

Check-out velden

Welke data wil jij meekrijgen van jouw klanten

Hoe pas ik mijn check-out velden aan?

Ga in het linkermenu naar ‘FREDDIE’ en kies voor ‘Check-out velden instellingen’.

Hier krijg je een overzicht van alle standaard check-out velden.
Bovenaan links heb je de optie voor de velden voor afhaal en de velden voor levering te bekijken alsook de extra velden.

Rechtsboven vind je de optie om een veld toe te voegen en de bewaarknop om je aanpassingen op slaan

Met de makkelijke toggles kan je zelf aanklikken welk onderdeel actief moet zijn, welk zichtbaar moet komen in de mails die verstuurd worden en welke zaken veprlicht zijn.

Hoe voeg ik een check-out veld toe?

Ga in het linkermenu naar ‘FREDDIE’ en kies voor ‘Check-out velden instellingen’.

Hier krijg je een overzicht van alle standaard check-out velden.
Bovenaan links heb je de optie voor de velden voor afhaal en de velden voor levering te bekijken alsook de extra velden.

Rechtsboven vind je de optie om een veld toe te voegen
Wanneer je deze aanklikt krijg je een extra scherm te zien.
Hier kan je het type van het check-out veld bepalen
De naam
Label
Placeholder
Standaard waarde indien die moet ingevuld worden
Dan heb je nog 3 checkboxes om ervoor te zorgen dat het veld op de juiste plaatsten wordt weergegeven

Vergeet onderaan zeker niet te klikken op bewaar & sluit

Pakbon en bestelbon instellingen

Welke informatie wil jij weergeven

Hoe pas ik mijn pakbon en bestelbon aan?

Ga in het linkermenu naar ‘FREDDIE’. Kies onder Freddie instellingen in het dashboard voor ‘Pakbon & bestelbon instellingen’.

Stel aan de hand van de schuivers in welke klant- en bedrijfsinformatie op de pakbon of bestelbon getoond moet worden. Je kunt ervoor kiezen om een korte beschrijving op de pakbon toe te voegen.

Je kan er ook voor kiezen om de pakbon of bestelbon toe te voegen als bijlage aan de bevestigingsmail

Afhaal en levering instellingen

Bepaal zelf wanneer klanten bestellingen kunnen ophalen

Hoe stel ik mijn algemene afhaaldata in?

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end. Kies voor het icoon rechts bovenaan *afhaal en lever instellingen*
Daar vind je alle mogelijke opties. Rechtsbovenaan zijn er 4 tabbladen.
Ingestelde tijden, algemene instellingen, afhaal/levermomenten instellen en vakantie instellen.
Onder het onderdeel ingestelde tijden vind je al je instelleningen terug van jouw webwinkel. Je kan deze tijdsinstellingen bekijken in lijst of blokken. Je kan ook kiezen om te filteren op bepaalde onderdelen of locaties.

tbc

Hoe werken de FREDDIE product opties

Product opties

Hoe voeg ik checkboxes en dergelijke toe

Hoe wijzig ik een invulveld of checkbox?

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end.
Ga naar de tweede lijn Freddie product opties
Kies voor het eerste icoon *product opties*

Freddie stelt deze zak ook in voor jou tijdens het opzetten van de website.

Een product optie aanpassen doe je door naar de gewenst product optie te navigeren in de lijst en klik op wijzig
Dan krijg je de velden te zien die gekoppeld zijn aan die product optie
Je kan deze gaan aanzetten of uitschakelen met behulp van de toggle
Of je kan een specifiek onderdeel nog gaan wijzigen

Dan krijg je een pop up te zien met 3 tabs.
Tab 1 – velden
Hier vul je de titel, naam , foutmelding, eerst optie, geselecteerde optie in. Daarnaast kies je ook of dit een veprlichte optie is of niet
Tab 2 – voorwaarden
Deze hoeven niet ingeschakeld te zijn
Tab 3 – opties toevoegen
Hier kan je oo nog wijzigingen maken indien gewenst

 

Daar vind je alle mogelijke opties. Rechtsbovenaan zijn er 4 tabbladen.
Ingestelde tijden, algemene instellingen, afhaal/levermomenten instellen en vakantie instellen.
Onder het onderdeel ingestelde tijden vind je al je instelleningen terug van jouw webwinkel. Je kan deze tijdsinstellingen bekijken in lijst of blokken. Je kan ook kiezen om te filteren op bepaalde onderdelen of locaties.

tbc

Hoe maak ik een invulveld of checkbox?

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end.
Ga naar de tweede lijn Freddie produuct opties
Kies voor het eerste icoon *product opties*

Freddie stelt deze zak ook in voor jou tijdens het opzetten van de webiste.

Kies rechts voor de knop voeg veld toe
Je kan kiezen voor een tekstveld, dropdown of checkbox.

Bij een tekstveld geef je de klant de keuze om zelf nog informatie toe te voegen
Bij dropdown en checkboxes ga je voor vooropgestelde keuzes.
Bij de dropdown kan de klant kiezen voor 1 opties bij de checkboxes kan je opteren voor de mogelijkheid om meerdere boxes aan te klikken.

Cadeaubon instellingen

Want een cadeaubon cadeau doen is altijd een goed idee

Waar vind ik mijn aangemaakte cadeubonnen terug

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de tweede lijn Freddie product opties
Kies voor het derde icoon *cadeaubon instellingen*

Of navigeer in de linkse kolom van je back-end naar marketing en kies coupons

Hier krijg je een overzicht van al jouw coupons

Hoe maak ik een cadeaubon aan

Stap 1: navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.

  • ga naar de tweede lijn Freddie product opties
  • kies voor het derde icoon *cadeaubon instellingen*
    • of navigeer in de linkse kolom van je back-end naar marketing en kies coupons
  • indien er nog geen coupon aangemaakt is staat er een grote knop “maak je eerste coupon aan”
  • indien er wel al coupons zijn zie je een lijstje met naast het woord coupon een knop “coupon toevoegen”

Stap 2: nieuwe waardebon aanmaken

  • klik op de knop nieuwe kortingsbon toevoegen.
  • voer een unieke code in het veld kortingsboncode in (bijvoorbeeld “SPRING2025” of “CK928KDSS” of “FREDDIE50″). Dit is de code die klanten moeten invoeren bij het afrekenen.
  • voeg een beschrijving toe (optioneel). Dit is alleen zichtbaar in de back-end en helpt je de waardebon te herkennen.

Stap 3: kortingsinstellingen

  • kortingssoort:
    • vaste winkelkorting (bijvoorbeeld €10 korting op het totaalbedrag).
    • vaste productkorting (bijvoorbeeld €5 korting per product).
    • percentage korting (bijvoorbeeld 20% korting op de totale bestelling).
  • kortingswaarde: vul het kortingsbedrag of percentage in.
  • gratis verzending: vink deze optie aan als de kortingscode gratis verzending moet activeren.
  • vervaldatum: stel een einddatum in als de waardebon een beperkte geldigheidsduur heeft.

Stap 4: gebruikslimieten instellen (optioneel)

  • Minimale / Maximale bestelwaarde: stel een minimale of maximale bestelwaarde in voordat de korting geldig is.
  • Gebruikslimiet per klant: beperk het aantal keren dat een klant de code kan gebruiken.
  • gebruikslimiet in totaal: stel een maximumaantal keren in dat de waardebon kan worden gebruikt.

Stap 5: beperkingen voor producten en gebruikers (optioneel)

  • producten: specificeer producten of categorieën waarvoor de kortingscode geldt.
  • uitgesloten producten: voeg producten toe waarop de korting niet van toepassing is.
  • gebruikersbeperkingen: selecteer of de code alleen geldt voor specifieke gebruikers of gebruikersrollen.

Stap 6: opslaan

  • Controleer alle instellingen.
  • Klik op publiceren om de waardebon actief te maken.

Stap 7: testen

  • Voer een testbestelling uit om te controleren of de code correct werkt.

Korting instellingen

Gebruik kortingen in je winkel voor meer interactie met je klanten

Waar vind ik mijn kortingen terug

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end.
Ga naar de tweede lijn Freddie product opties
Kies voor het tweede icoon *Korting instellingen*

Hier krijg je een lijst met al je kortingen. Via de toggle ken je makkelijk kortingen actief of non-actief maken

Hoe maak ik een korting aan

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end.
Ga naar de tweede lijn Freddie product opties
Kies voor het tweede icoon *Korting instellingen*

Hier krijg je een lijst met al je kortingen.
Rechts zie je een knop product korting of winkelmand korting
Maak je keuze daarna krijg je een handig in te vullen keuze veld. Kies welke korting het best bij jou past.
Voeg nog toe hoelang de korting geldig is.
Klik onderaan rechts op bewaar en sluit

Min en max aankoop product instellingen

Bepaal zelf hoe jouw producten verkocht worden

Waar vind ik mijn minimum of maximum aantal instellingen

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end.
Ga naar de tweede lijn Freddie product opties
Kies voor het vierder icoon *Min en max aankoop product instellingen*

Als je daar op klikt krijg een handig overzicht van alle productinstellingen

Hoe stel ik een minimum of maximum aantal in?

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end.
Ga naar de tweede lijn Freddie product opties
Kies voor het vierder icoon *Min en max aankoop product instellingen*

Als je daar op klikt krijg een handig overzicht van alle productinstellingen

Kies rechts bovenaan voor regel toevoegen
Volg de 3 stappen en kies voor bewaar opties

Hoe werken de FREDDIE export lijsten

Afhaal en leverkalender

Zie jouw bestellingen in één oogopslag

Hoe raadpleeg ik mijn kalender?

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export bestellingen
Kies voor het eerste icoon *afhaal & levering kalender*

Daar worden per maand / week of dag al jouw bestellingen weergegeven.
Je kan filteren levering/locatie, op producten en op verwerking status
Je kan deze afdrukken of exporteren naar een CSV

Hoe maak ik een invulveld of checkbox?

Navigeer naar Freddie in de links kolom van je back-end.
Ga naar de tweede lijn Freddie produuct opties
Kies voor het eerste icoon *product opties*

Freddie stelt deze zak ook in voor jou tijdens het opzetten van de webiste.

Kies rechts voor de knop voeg veld toe
Je kan kiezen voor een tekstveld, dropdown of checkbox.

Bij een tekstveld geef je de klant de keuze om zelf nog informatie toe te voegen
Bij dropdown en checkboxes ga je voor vooropgestelde keuzes.
Bij de dropdown kan de klant kiezen voor 1 opties bij de checkboxes kan je opteren voor de mogelijkheid om meerdere boxes aan te klikken.

Export per product

Trek een lijst van alle verkochte producten

Waar vind ik mijn export per product

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export bestellingen
Kies voor het derde icoon *export per product*

Hoe trek ik een lijst per product

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export bestellingen
Kies voor het derde icoon *export per product*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie of product

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Export per subitem

Trek een lijst van alle sub items van je verkochte producten

Waar vind ik mijn export per subitem

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export per subitem
Kies voor het eerste icoon op de tweede rij *per subitem*

Hoe trek ik een lijst per subitem

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export per subitem
Kies voor het eerste icoon op de tweede rij *per subitem*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie of product

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Export per details subitem

Trek een lijst van alle details van elk sub item van je verkochte producten

Waar vind ik mijn export details per subitem

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export details per subitem
Kies voor het derde icoon op de tweede rij *details per subitem*

Hoe trek ik een lijst details per subitem

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export details per subitem
Kies voor het derde icoon op de tweede rij *details per subitem*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie of product

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Export per pakbon

Trek een lijst van alle pakbonnen

Waar vind ik een lijst van mijn pakbonnen

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export pakbonnen
Kies voor het eerste icoon op de derde rij *pakbonnen*

Hoe trek ik een lijst van mijn pakbonnen

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export pakbonnen
Kies voor het eerste icoon op de derde rij *pakbonnen*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie of product

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Export naar excel of csv

Export naar afvul etiketten

Maak een overzicht in excel van al jouw bestellingen

Druk al je bestellingen af op handige etiketten

Waar kan ik mijn excel maken

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie excel of csv
Kies voor het eerste icoon op de vierde rij *excel of csv*

Hoe trek ik een excel of csv

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie excel of csv
Kies voor het eerste icoon op de vierde rij *excel of csv*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie of product

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Waar kan ik afvul etiketten maken

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export afvul etiketten
Kies voor het derde icoon op de derde rij *afvul etiketten*

Hoe maak ik afvul etiketten

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export afvul etiketten
Kies voor het derde icoon op de derde rij *afvul etiketten*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie of product

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Dit is het correcte formaat van de afvul-etiketten, je kan deze online bestellen in verschillende shops.

https://www.avery.nl/artikel/universele-etiketten-3481

Export per bestelling

Krijg alle info te zien per bestelling

Waar vind ik mijn export per bestelling

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export bestellingen
Kies voor het tweede icoon *export per bestelling*

Hoe trek ik een lijst per bestellingen

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export bestellingen
Kies voor het tweede icoon *export per bestelling*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
Je kan ook op een specifiek bestelnummer zoeken
Je kan ook op een specifieke klant gaan zoeken
Of je kan zoeken op een categorie.

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Export details per product

Krijg alle details per product te zien

Waar vind ik mijn details per product

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export bestellingen
Kies voor het vierde icoon *details per bestelling*

Hoe trek ik een lijst van mijn details per product

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export bestellingen
Kies voor het vierde icoon *details per bestelling*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie.

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Export totalen subitems

Trek een lijst van alle totalen van verkochte subitems

Waar vind ik mijn totalen subitem

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export totalen subitem
Kies voor het tweede icoon op de tweede lijn *totalen subitem*

Hoe trek ik een lijst van mijn totalen subitem

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export totalen subitem
Kies voor het tweede icoon op de tweede lijn *totalen subitem*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie.

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Export opmerkingen klant

Trek een lijst met alle opmerkingen van de klant per bestelling

Waar vind ik mijn opmerkingen klant

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export opmerkingen klant
Kies voor het vierde icoon op de tweede lijn *opmerkingen klant*

Hoe trek ik een lijst van mijn klanten opmerkingen

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export opmerkingen klant
Kies voor het vierde icoon op de tweede lijn *opmerkingen klant*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie.

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Export bestelbonnen

Trek een lijst met alle bestelbonnen

Waar vind ik mijn lijst van bestelbonnen

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export bestelbonnen
Kies voor het tweede icoon op de derde lijn *bestelbonnen*

Hoe trek ik een lijst van bestelbonnen

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export bestelbonnen
Kies voor het tweede icoon op de derde lijn *bestelbonnen*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie.

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Export coli-etiketten

Trek een lijst met alle bestelbonnen

Waar vind ik mijn coli-etiketten

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export coli-etiketten
Kies voor het derde icoon op de derde lijn *coli-etiketten*

Hoe maak ik colietiketten

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export coli-etiketten
Kies voor het derde icoon op de derde lijn *coli-etiketten*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
je kan zoeken op een categorie.

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Dit is het correcte formaat van de coli-etiketten, je kan deze online bestellen in verschillende shops.

https://www.avery.nl/artikel/verzendetiketten-l7166-100

Extra tools

Mails

alles over emails

Beheert F-reddie ook mijn mails?

Wij beheren zelf geen mails, maar kunnen je wel in contact brengen met de juiste partner. Hulp nodig? Contacteer F-reddie, wij helpen je op weg.

Ik ontvang geen bevestigingsmails?

Als je geen bevestigingsmail van een bestelling ontvangt, check dan eerst je spam. Indien je de mail niet terugvindt, neem contact op via help@f-reddie.be.

Externe betaalsystemen

Alles over integraties

Mollie

Als partner van Mollie kan F-reddie ervoor zorgen dat het betaalsysteem van Mollie naadloos wordt gekoppeld aan je webshop. Hierdoor kun je eenvoudig en efficiënt betalingen ontvangen.

Om te beginnen, volg je de onderstaande stappen:

  1. Log in op je Mollie dashboard.
  2. Zoek de test en live API keys.
  3. Vul deze API keys in op de voorziene plaats in de F-reddie checklist of stuur deze door via mail.

Hulp nodig? Stuur een mailtje naar help@f-reddie.be.

Worldline

Als partner van Worldline kan F-reddie ervoor zorgen dat het betaalsysteem van Worldline naadloos wordt gekoppeld aan je webshop. Hierdoor kun je eenvoudig en efficiënt betalingen ontvangen.

Om te beginnen, volg je de onderstaande stappen:

  1. Log in op je Worldline dashboard.
  2. Zoek de test en live API keys.
  3. Vul deze API keys in op de voorziene plaats in de checklist van je webshop.

Hulp nodig? Stuur een mailtje naar help@f-reddie.be.

Waar kan ik het saldo van mijn online betalingen terugvinden?

Alle online betalingen zijn te vinden in het dashboard van je Mollie- of Wordline-account.

Hulp nodig? Op de FAQ pagina’s van Mollie en Wordline vind je heel wat handige tips en informatie.

 

Opleidingen

Zit je met vragen?

Kunnen mijn medewerkers een opleiding krijgen?

Heb je een medewerker die een opleiding nodig heeft? Geen probleem! Deze kunnen online gevolgd worden. Binnenkort meer hierover.

Pop-up

Pop-up reclame

Hoe pas ik een pop-up aan? (Hustle)

In deze exportlijst vind je de volledige bestelling terug. Ga in het linkermenu naar ‘FREDDIE’ en kies in het linkermenu ‘Per klant’ of in het dashboard ‘Export totale bestelling per klant’.

Bij het tabblad ‘Content’ kun je de titel, foto, tekst en buttons aanpassen. Contacteer F-reddie voor het design en weergave van je pop-up. Klik bovenaan op ‘Preview’ om een voorbeeld van je pop-up te bekijken. Klik op ‘Update’ om je pop-up op te slaan.

Hoe zet ik een pop-up aan of uit?

Navigeer naar Freddie in de linkse kolom van je back-end.
Ga naar de derde lijn Freddie export bestellingen
Kies voor het tweede icoon *export per bestelling*

Kies vanaf een afhaal/leverdatum en een tot en met afhaal/leverdatum
Kies locatie of levering
Je kan ook op een specifiek bestelnummer zoeken
Je kan ook op een specifieke klant gaan zoeken
Of je kan zoeken op een categorie.

Daarna klik je op bevestigen en de lijst zal gegenereerd worden. Via de rode knop kan je de lijst afdrukken.

Beveiliging

Hoe veilig moet je zijn

Is mijn website voldoende beveiligd?

Wij raden elke klant aan om Wordfence te gebruiken voor optimale beveiliging. Dit jaarlijks abonnement wordt standaard toegevoegd aan de opstart-offerte. Daarnaast zijn wij trotse partner van Combell, die de hoogste standaarden voor webhosting hanteert.

Ik ervaar spam op mijn computer, wat nu?

Breng ons hiervan op de hoogte, zodat wij je website extra kunnen beveiligen. Wij raden onze klanten altijd aan om een Wordfence-account te gebruiken voor optimale bescherming.

Als je spam op je computer ontvangt, kun je het beste de berichten meteen verwijderen zonder ze te openen. Zorg ervoor dat je een goede spamfilter installeert en activeert in je e-mailprogramma om toekomstige spam te voorkomen. Daarnaast is het verstandig om je e-mailadres of telefoonnummer niet zomaar te delen op openbare websites en altijd voorzichtig te zijn met het klikken op onbekende links.

Extra vragen en antwoorden

Wettelijke verplichtingen

wat zijn jouw verplichtingen

Maakt mijn website gebruik van cookies?

Ja, het installeren van cookies gebeurt via een specifieke plugin die ontworpen is voor het beheren en plaatsen ervan op de website.

Waarvoor dienen cookies?

Cookies op een website of webshop dienen om de gebruikerservaring te verbeteren, zoals het onthouden van voorkeuren en essentiële functionaliteiten zoals de inhoud van het winkelmandje beheren. Ze helpen ook bij het analyseren van websiteverkeer en maken personalisatie van inhoud en advertenties mogelijk.

Wat zijn algemene verkoopsvoorwaarden en waarom heb ik dit nodig?

Algemene voorwaarden zijn juridische bepalingen die de rechten en plichten van zowel jou als verkoper als je klanten vastleggen. Ze regelen zaken zoals betalingsvoorwaarden, leveringsvoorwaarden, aansprakelijkheid en geschillenbeslechting. Het hebben van algemene voorwaarden is essentieel omdat ze juridische bescherming bieden en duidelijkheid scheppen over wat er van beide partijen wordt verwacht.

Deze voorwaarden kunnen wij voor jou aanleveren, of je kunt ze laten opstellen door je advocaat.

Wat is een privacyverklaring en waarom heb ik dit nodig?

Een privacyverklaring is een document waarin wordt beschreven hoe jouw bedrijf persoonlijke gegevens verzamelt, gebruikt, bewaart en beschermt van je klanten of websitebezoekers. Het biedt transparantie over welke gegevens worden verzameld, met welk doel, en hoe deze worden beveiligd. Het hebben van een privacyverklaring is cruciaal om te voldoen aan de privacywetgeving en om het vertrouwen van je klanten te winnen.

Deze verklaring kunnen wij voor jou aanleveren, of je kunt deze laten opstellen door je advocaat.

Welke gegevens moet ik op mijn website vermelden?

  • De naam van je onderneming
  • De rechtsvorm
  • Het adres van de maatschappelijke zetel van je onderneming
  • Contactgegevens zoals het telefoonnummer en e-mailadres van je onderneming
  • Het ondernemingsnummer en het BTW-nummer

Wat is GDPR?

GDPR is de afkorting van General Data Protection Regulation. De Europese privacy wetgeving over het beschermen van persoonsgegevens. De GDPR is op 24 mei 2016 in werking getreden. Ze streeft naar een betere bescherming van natuurlijke personen in de EU.

Wat heb je allemaal nodig om te voldoen aan de GDPR-wetgeving?

HTTPS
Als je hosting bij F-reddie afneemt, wordt dit automatisch voor je geregeld; je hoeft hier niets voor te doen.

Formulieren
Je mag in formulieren enkel informatie vragen die je echt nodig hebt. Wil je die gegevens ook voor iets anders gebruiken zoals bijvoorbeeld een maandelijkse nieuwsbrief? Dan moet dat expliciet vermeld worden met een opt-in aanvinkoptie.

Cookie meldingen
Informeer je website bezoekers over het gebruik van cookies op je website.

Privacy en cookiebeleid
Voorzie de nodige juridische documenten op je website en zorg ervoor dat je privacyverklaring in orde is. Hierin staat hoe uw bedrijf omgaat met persoonsgegevens.

Backup en hosting
F-REDDIE verzorgt jaarlijks updates voor de website, inclusief de benodigde updates aan de hosting via Combell.

F-reddie fundamentals

Enkele handige basisbegrippen op een rijtje.

Wat is CMS?

De term CMS is een afkorting van ‘Content Management System’. In andere woorden: een systeem waarop je je content (op een website) zelf kunt beheren. Door middel van dit systeem kun je de inhoud van je website makkelijk aanpassen, zonder dat je de technische kennis nodig hebt van programmeertalen zoals HTML, CSS of PHP.

Wat is front-end?

Front-end, ook wel bekend als gebruikersinterface of user interface, verwijst naar ‘de voorkant’ of het zichtbare deel van een website. Dit omvat alle elementen die zichtbaar zijn voor de bezoekers. De back-end bepaalt wat er op de front-end zichtbaar is. Het is belangrijk dat de front-end van een website aantrekkelijk is voor de bezoeker, de juiste content biedt en tegelijkertijd overzichtelijk is om te navigeren.

Wil je ook linken met een ander software of hardware systeem? Stuur een mailtje naar help@f-reddie.be en we bekijken de mogelijkheden.

Wat is back-end?

De back-end is letterlijk ‘de achterkant’ van je website, wat precies overeenkomt met de betekenis ervan in de softwareontwikkeling. De back-end omvat alle processen die op de achtergrond plaatsvinden. Hier kun je je website beheren.

Het belangrijkste onderscheid met de front-end is dat de back-end niet direct zichtbaar is voor de eindgebruiker. Het omvat alle onderliggende processen en code die nodig zijn om de front-end optimaal te laten functioneren.

Wat is WordPress?

WordPress is een online softwaresysteem waarmee je websites kunt maken. Het is een open source platform, wat betekent dat de broncode vrij beschikbaar is voor iedereen om te gebruiken, aan te passen en te delen. Open source software wordt ontwikkeld door een gemeenschap van vrijwillige bijdragers over de hele wereld, waardoor het constant wordt verbeterd en geüpdatet. Daardoor zijn er ook oneindig veel uitbreiding- en koppelingsmogelijkheden.

Met WordPress kun je gemakkelijk teksten schrijven, afbeeldingen toevoegen en de vormgeving van je website aanpassen. Dankzij de toegankelijkheid kan je je website linken met kassasystemen, lockers, reservatiesystemen of custom tools.

Jouw website kunnen linken aan je kassasyteem of andere tools? Mail naar hello@f-reddie.be.

Wat is Woocommerce?

WooCommerce is een plugin die werkt op WordPress en zorgt ervoor dat je een webshop in WordPress kunt maken. Het is een stukje software dat je op een website kunt installeren, zoals een app op een telefoon. Met WooCommerce kun je producten laten zien, klanten laten betalen en bestellingen beheren, allemaal op je eigen website.

Ook jouw eigen webshop hebben? Mail naar hello@f-reddie.be.

Wat is een permalink?

Wat is een slug?

Een ‘slug’ in WordPress is een uniek deel van de URL van een bepaalde pagina, categorie of product op je website. Het is bedoeld om de pagina of het bericht makkelijker te herkennen en beter vindbaar te maken voor zowel bezoekers als zoekmachines. Deze wordt automatisch aangemaakt, of kan je zelf invullen. De slug bij www.mijnwebsite.be/koekjes is in dit geval “/koekjes”

Wat is een simpel product?

Een simpel product is het basisproducttype in een WooCommerce webshop. Het is een product zonder variaties zoals verschillende maten, kleuren of andere opties. Het product heeft een vaste prijs en wordt geleverd als één enkel item.

Voorbeeld: Stel je verkoopt een soep Je hebt maar één formaat en één smaak. Dit is dan een perfect voorbeeld van een simpel product.

Wat is een variabel product?

Een variabel product is ideaal wanneer je één product hebt dat in verschillende varianten beschikbaar is, zoals smaken, afwerkingen of hoeveelheden. Dit zorgt ervoor dat je klanten gemakkelijk hun voorkeur kunnen selecteren zonder dat je tientallen losse producten moet aanmaken.

Voorbeeld: stel, je verkoopt verse soep. Je biedt de soep aan in verschillende smaken zoals tomaat, pompoen en courgette. Daarnaast zijn de potten verkrijgbaar in verschillende groottes: van 250 ml tot 2 liter. In plaats van elk formaat en elke smaak als apart product aan te maken, zet je alles onder één productpagina.

Wat zijn subitems?

Subitems zijn onderdelen of elementen die onder een product vallen. Ze vormen een gedetailleerde uitsplitsing of onderverdeling van een product. Dankzij subitems kan je vooraf bepalen hoeveel je van een ingrediënt of product zal nodig hebben en controleer je eenvoudig of een bestelling volledig is. Deze subitems worden weergegeven en samengeteld in de F-reddie export lijsten.

Voorbeeld: het hoofdgerecht ‘Varkenshaasje met verse champignonsaus’ bevat een portie gratin en warme groenten. De subitems van dit gerecht kunnen er als volgt uit zien: varkenshaasje,potje champignonsaus,portie gratin,portie warme groenten

Wat zijn productvariaties?

Sommige producten binnen je assortiment hebben meerdere opties, zoals verschillende smaken, bijgerechten, portiegroottes, of verpakkingsformaten. Dit noemen we productvariaties.

Voorbeeld: je kunt diverse soorten pasta aanbieden in verschillende smaken, zoals basilicum, tomaat, of spinazie. Daarnaast kun je klanten de optie geven om te kiezen tussen verpakkingen van 250 gram, 500 gram, of 1 kilogram. Deze productvariaties geven klanten de mogelijkheid om producten te kiezen die het beste bij hun voorkeuren en behoeften passen.

Wat zijn eigenschappen of attributen?

Sommige producten binnen je assortiment hebben meerdere opties, zoals verschillende smaken, bijgerechten, portiegroottes, of verpakkingsformaten. Dit noemen we productvariaties.

Voorbeeld: je kunt diverse soorten pasta aanbieden in verschillende smaken, zoals basilicum, tomaat, of spinazie. Daarnaast kun je klanten de optie geven om te kiezen tussen verpakkingen van 250 gram, 500 gram, of 1 kilogram. Deze productvariaties geven klanten de mogelijkheid om producten te kiezen die het beste bij hun voorkeuren en behoeften passen.